Historia de los Aeropuertos de Burgos

  • José Antonio Martínez y Luis Utrilla
Language of the publication:
  Spanish

The beginnings of aeronautics in Burgos go back to the first decades of the 20th century when it was established as a stopover for airline routes linking the north and south of the peninsular. The areas of Gamonal and Villafría were selected as aerodromes to welcome the first aircraft for their intrepid takeoffs and landings.

Between the forties and sixties, Burgos again stepped into the aeronautical limelight when it was established as a training headquarters for the Milicia Aérea Universitaria, MAU (Military Aviation University), where many young people had their first experiences of flight.

Today, Burgos has a modern airport with all the services and facilities that will certainly contribute, not only to its national and international recognition but also to a promising development of the city and the region.

This book gives all sorts of details regarding the milestones, anecdotes and historical data of Burgos airports. It has been published appropriately to coincide with a tribute to be paid shortly to Diego Marín Aguilera, a distinguished citizen of Burgos, who chose Coruña del Conde castle for his attempt to reach the sky in his flying machine, inspired by the flight of birds.

A new volume of this Aena collection of the histories of every one of Spain's airports, an essential infrastructure for communication between peoples and economic progress of nations.

Format:
PRINT
No. of pages:
144
ISBN:
978-84-92499-11-3
Price (excluding tax):
50 € + Delivery charges
Year:
2009

Publication index:

  1. Burgos y los orígenes de la aviación
    • Diego Marín Aguilera, precursor del vuelo
    • El eclipse de sol de agosto de 1905
    • Védrines y la carrera París - Madrid
    • Juan Pombo y Benito Loygorri
    • Burgos y el Ejército
    • El aeródromo militar de Gamonal
    • Las primeras oportunidades del transporte aéreo
    • Burgos y el transporte aéreo
    • De Escuela de Pilotos de Tropa a Sede del Grupo nº33
  2. Un Aeropuerto en Burgos
    • Las Compañías Hispano-Alemanas
    • La organización del transporte aéreo
    • El Real Decreto-Ley de Aeropuertos de 1927
    • La utilización de los aeródromos militares
    • Inicio de la actividad de CLASSA
    • El Aeropuerto de Villafría
    • Una historia de desencuentros
    • Proyecto malogrado
    • El aeródromo de Gamonal postergado
  3. Las primeras Líneas Aéreas
    • Los aeródromos de Burgos durante la Guerra Civil
    • La segunda fase de las obras de Villafría
    • Lufthansa e Iberia
    • Desaparición de la Junta del Aeropuerto Nacional de Burgos
    • Villafría, aeródromo militar de Burgos
    • Nuevas construcciones en Villafría
    • El final del aeródromo de Gamonal
  4. Nueva vida para Villafría
    • Las escalas de complemento del Ejército del Aire
    • Villafría, Aeródromo-Escuela de la MAU
    • Los primeros pasos de la MAU
    • La MAU en la década de los cincuenta
    • La MAU cambia el paso
    • Deterioro de las instalaciones del aeródromo
    • Villafría abierto al tráfico civil
    • El Real Aeroclub de Burgos
    • Nuevos caminos para Villafría
    • El Ejército del Aire abandona Villafría
    • Aena, Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea
    • La nueva organización del transporte aéreo
    • El renacer del Aeropuerto de Burgos
    • De aeródromo a aeropuerto
    • XXIII Campeonato del Mundo de Vuelo Acrobático
    • El Aeropuerto de Burgos abre sus puertas


My account

My Order

No publication has been selected

New User?

Customer assistance

91 321 30 61

(Opening hours: M to Th, 8:00 to 17:00). F, 8:00 to 15:00.

Online shop news