Historia de los aeropuertos de Madrid [I]

  • Luis Utrilla y otros
Language of the publication:
  Spanish

This book is the first of two volumes of “Historia de los aeropuertos de Madrid”.

The origin of aeronautics in the Spanish capital can be dated to 1783 when Agustín de Betancourt sent up the first Spanish hot-air balloon on 29 November.

From hot-air balloons to the first wood and cloth aeroplanes, the skies of Madrid have been crossed continuously by a variety of craft which mankind has used to fulfil his dream of emulating the birds.

But slowly, aviation stopped being an adventure and became a safe mode of transport, both for passengers and for goods. Soon, it was essential to have some facilities, primitive at first, so that aircraft operations could be undertaken while sheltering the passengers from bad weather. Some clear fields free of obstacles were chosen in the municipality of Barajas and the airport of Madrid-Barajas was opened to traffic on 22 April 1931. Since then, the airport has never ceased to develop and has become Spain's gateway to the outside, bringing undisputable value to the economy, society and to the city of Madrid. Recently, Terminal 4 was inaugurated, which will allow the handling of twice as much traffic as before and will, no doubt, provide its users with comfortable facilities, in keeping with the importance of this aerodrome on the world stage.

During all this time, the airport has gone through various stages, reflecting not only the changes of air transport in our country, but also the history of the people of Madrid; from those astonishing facilities of the '50s that were visited by so many of them, posing in front of would-be photographers with planes in the background as the unmistakable signs of modernity, to the modern and sophisticated facilities of T-4 that may soon also become a celebrated symbol of our capital.

Format:
PRINT
No. of pages:
248
ISBN:
84-96456-32-3 // 978-84-96456-30-3
Price (excluding tax):
58,65 € + Delivery charges
Year:
2006

Publication index:

  1. De la aerostación a la aviación
    • Los primeros globos
    • La aventura de Vicente Lunardi
    • Guadalajara y el Servicio de Aerostación
    • Leonardo Torres Quevedo y el centro de ensayos de aerostación
    • La aerostación deportiva y el nacimiento de RACE
    • El nacimiento de la aviación. Los vuelos de Ciudad Lineal
    • Los vuelos de Camarín
    • Nuevos vuelos en Ciudad Lineal
    • El aeródromo militar de cuatro vientos
    • La carrera París-Madrid y la semana de la aviación
    • La Escuela Civil de pilotos de aeroplanos
    • El nacimiento de la industria aeronáutica Madrileña
    • Los autogiros de la Cierva
    • Las enseñanzas aeronáuticas en Getafe
    • Un aeródromo en Alcalá de Henares
  2. Los primeros servicios de transporte aéreo
    • Las líneas aeropostales
    • Los intentos de Latécoère por volar a Madrid
    • Las compañías Hispano-Alemanas
    • La Unión Aérea Española
    • Los orígenes de Iberia
    • El aeropuerto de Carabanchel
    • La organización y el Monopolio del transporte aéreo
    • Concesionaria de líneas aéreas subvencionadas, CLASSA
    • La utilización de los aeródromos militares
  3. Un nuevo aeropuerto para Madrid
    • Nace un aeropuerto en Barajas
    • Líneas Aéreas Postales Españolas, LAPE
    • Arquitectura para un nuevo aeropuerto
  4. De la autarquía al desarrollismo
    • Iberia, líneas aéreas de España
    • El monopolio del transporte aéreo
    • El renacer del tráfico aéreo en Barajas
    • Sin Combustible
    • Hacia todos los rumbos
    • Cana, Compañía Auxiliar de Navegación Aérea
    • Un Plan Director para Barajas
    • Una terminal señera
    • Tarde de sábado en Barajas
    • Una vista a Barajas
    • La vida aeroportuaria
    • Obras, obras y más obras
    • La expansión del transporte aéreo internacional
    • Aviación, Comercio, Aviaco
    • Pasajero un Millón
    • El proyecto Cabanyes
    • Estación de pasajeros del aeropuerto de Barajas
    • Los orígenes del Control Aéreo
    • Despegando de Barajas en 1953
  5. La expansión del aeropuerto
    • El Plan General de aeropuertos y rutas aéreas
    • Nuevas necesidades , nuevos servicios
    • Aeronaves y aeropuertos
    • La operación de las líneas aéreas
    • La actividad continúa
    • La modernización del control aéreo
    • EUROCONTROL
  6. Del centro de adiestramiento a SENASA. La formación aeronáutica en Barajas
    • La evolución social, organizativa y la formación en Aviación Civil
    • Las especialidades aeronáuticas: sus orígenes y evolución
    • Las ayudas e instalaciones de navegación aérea, sus ingenieros y técnicos de mantenimiento
    • Los técnicos de operaciones de vuelo oficiales de aeropuerto
    • La función de los controladores de la circulación aérea
    • Formación de personal técnico aeronáutico
    • Formación de técnicos especialista en telecomunicaciones aeronáuticas
    • Formación de oficiales de aeropuertos
    • Cursos para directivos
    • Creación y evolución organizativa del Centro de Adiestramiento de Aviación Civil
    • Evolución y máximo desarrollo del Centro de Adiestramiento
    • Integración de SENASA en el Centro de Adiestramiento
  • Anexo 1: Estadística del aeropuerto


My account

My Order

No publication has been selected

New User?

Customer assistance

91 321 30 61

(Opening hours: M to Th, 8:00 to 17:00). F, 8:00 to 15:00.

Online shop news